Yleisimpiä vaivoja, joihin hoitoni auttaa

Osaamiseni ydinaluetta ovat tuki-ja liikuntaelimistön kiputilat ja toimintakyvyn rajoitteet sekä purentalihasten ja leukanivelen vaivat.
-Hoidan siis vaivoja päästä varpaisiin ja kaikkea siltä väliltä.

Selkävaivat

- Niskan ja hartian särky ja kipu

Niskan ja hartian jännitys- ja kiputila eli tension neck on yleisin vastaanotolleni hakeutumisen syy. Taustalla on lähes poikkeuksetta liiasta paikallaanolosta ärtyneet lihakset. Huonosti voiva lihas ei kestä rasitusta eikä palaudu rasituksesta kunnolla. Lihaksen kuntoa ja palautumiskykyä parantaa nousujohteinen rasitus - ja heikentää liika paikoillaan olo. Lihaksen aineenvaihdunta ei toimi liiallisessa staattisessa kuormituksessa kunnolla, ja se tulee siitä kipeäksi. Etenkin jos sitä jatkaa toistuvasti ja liian pitkään. Kipuun auttaa lyhyellä tähtäimellä rentouttava käsittely ja pitkällä tähtäimellä vahvistavat harjoitteet, riittävä rasituksen tauotus ja ergonomiset ratkaisut.

- Äkillinen selkäkipu eli lumbago eli noidannuoli

Toiseksi yleisin syy vastaanotolleni hakeutumiseen on lumbago eli hyvänlaatuinen selkäkipu, jota esiintyy tyypillisimmin alaselässä, pakaran yläosassa tai ristiselässä. Kipu on laadultaan usein terävää kuin tikarin isku ja alkaa äkillisesti esim. varomattoman liikkeen kuten kiertonoston jälkeen. Kipu aiheuttaa usein voimakkaan liikerajoituksen ja pakkoasentoakin esiintyy. Rentouttavan käsittelyn ja useita kertoja päivässä toistettavan, kipua lievittävän harjoitteen yhdistelmä taltuttaa kivun usein parissa päivässä.

- Päänsärky

Päätä särkee usein takaraivoista, jolloin syynä on yleensä kallonpohjan lihasten ärtyminen. Taustalla voi olla liiallinen samassa asennossa oleilu eli staattinen kuormitus kuten päätetyö tai muu yksipuolinen kuormitus kuten pitkään kestänyt pyöräily.

Ohimolla ja kasvoissa tuntuva särky ja kipu eli migreenityyppinen kipu on usein myös lihasperäistä. Kallonpohjan, niskan, kaulan tai purentaelimistön lihakset voivat myös aiheuttaa voimakasta ja pitkään kestävää migreenityyppistä päänsärkyä.

- Migreeni

Migreenikot hyötyvät usein rentouttavan käsittelyn lisäksi kaulan ja hartianseudun lihasten nousujohteisesta harjoittelusta, joka voi parhaimmillaan vähentää kohtaustiheyttä radikaalisti.

- SI-nivelen ongelmat

SI-nivel oireilee ristiluun seudussa eli lantion ja selän välissä. Tuntemus ei ole usein kipua vaan enemmän paineen tunnetta alueella tai tylppää kipua, mutta kipu ja liikerajoitus voi myös olla lähes sietämätöntä.

- Lannerangan alueen vaivat

Alimman nikaman ja ristiluun välisen nivelalueen vaivat ovat tyypillisimpiä lannerangan alueen vaivoista. Hyvänä kakkosena tulee rintarangan alaosan vaivat. Toimintakyky on usein rajoittunut kivun takia ja rangan taivuttaminen tai kenkien tai sukkien pukeminen on tyypillisesti vaikeutunut. Akuutin vaiheen jälkeen kipu hellittää, mutta toimintakyky voi jäädä rajoittuneeksi, ja lantion alueen toiminta häiriintyy.

Lonkan seudun ja keskivartalon nousujohteinen harjoittelu ehkäisee tehokkaasti alaselkäkivun uusiutumista.

- Rintarangan alueen vaivat

Tyypillisin rintarangan alueen ongelma on lapojen välin kiputila, jolloin hengitys voi olla terävän kivun takia vaikeutunut.

- Kaularangan alueen vaivat

Tyypillisimmin oireena on, että pää ei käänny eli kaularanka ei liiku kunnolla. Liikerajoitus voi olla kivun kanssa tai ilman. Myös samanaikainen päänsärky esiintyy usein vaivan kaverina. Lihasvaivat ovat tyypillisin oireen aiheuttaja, mutta hyvänlaatuinen nivelvaivakin on tavallista.

- Huimaus

Niskan ja etenkin kallonpohjan lihasten kireys voi aiheuttaa huimauksen tunteen, mutta ei tasapainon menetykseen johtavaa huimausta. Rentouttava käsittely auttaa akuutisti ja nousujohteinen harjoittelu pitää vaivan poissa.

Hyvänlaatuinen asentohuimaus on seurausta korvassa sijaitsevan tasapainoelimen kaarikäytävien nestekierron on häiriintymisestä. Huimaus alkaa tyypillisesti voimakkaana makuulta noustessa aamulla ja siihen voi liittyä voimakastakin pahoinvointia. Asentohoidot ja harjoitteet palauttavat nestekierron normaalin toiminnan.

Yläraajan ongelmat

- Jäätynyt olkapää

Kivuliaimman tulehdusvaiheen jälkeen jäätynyt olkapää ei eroa liikerajoittuneen olkapään hoidosta.

- Liikerajoitus olkanivelessä ja olkapään seudun kiputilat

Kivuliaassa olkanivelessä on lähes poikkeuksetta liikerajoitus, joka johtuu olkanivelen yksipuolisesta kuormittamisesta kuten istumatyöstä tai toistuvasta yksipuolisesta kuormituksesta. Myös äkillinen voimakas kuormitus, joka on ylittänyt lihaksiston sietokyvyn voi saada olkapään kipeäksi. Rentouttava käsittely mahdollistaa useimmiten nousujohteisen harjoittelun pahimman kivun hellitettyä.

- Yläraajan säteilykipu ja puutuminen

Käsi voi puutua kahdesta eri syystä; joko siinä ei kierrä veri kunnolla tai hermo on joutunut puristuksiin. Ongelman taustalla on usein rakenteellisesti ahdas yläaukeama solisluun alla. Ongelma on tyypillisesti enemmän rangan asennosta ja kaulan lihaskireyksistä tai asentoa ylläpitävien heikkoudesta johtuva kuin yläraajaperäinen.

Toinen yleinen vaihtoehto on kyynärvarren lihasten ylirasitustila, jossa liiallisesti kohonnut lihastonus puristaa hermoa tai verisuonta aiheuttaen etenkin sormien puutumisen.

Yläraajan säteilykipu on usein hyvänlaatuista ja saa alkunsa olkapään ja hartian seudun lihaksista.

- Tenniskyynärpää, golfkyynärpää ja hiirikäsi eli kyynärvarren lihasongelmat

Yksipuolinen käsien käyttö altistaa rasitusvammoille viimeistään siinä vaiheessa, kun aletaan tehdä jotain tavanomaista raskaampaa esim. remonttia, puutarhahommia tai palataan rakkaan harrastuksen pariin esim. talvitauon jälkeen. Huonosti voiva lihas ei kestä rasitusta tai palaudu siitä kunnolla. Rentouttavat hoidot auttavat usein kipuun, mutta myös ergonomisilla ratkaisulla on merkitystä rasituksen vähentämiseksi, mikä on alkuvaiheessa usein välttämätöntä.

Alaraajan ongelmat

- Lonkan ja lantion alueen ongelmat

Alaselkävaivat ja lonkan ja lantion alueen ongelmat ovat usein yhden ja saman ongelman kaksi eri puolta. Toisen huono liikkuvuus aiheuttaa muuttunutta kuormitusta toisessa. Usein myös nilkan alueen vaivojen puutteellinen kuntoutus lisää lonkan ja alaselän kuormitusta.

- Polven kivut

Polvinivel kipeytyy tyypillisesti ylirasituksesta eli sitä on kuormitettu liikaa liian nopeasti lihaskuntoon tai jänteiden rasitukseen tottumiseen nähden. Tällöin kipu tulee useimmiten patellajänteeseen tai sen kiinnityskohtiin, mitä kutsutaan hyppääjän polveksi.

Toinen vaihtoehto on polven ulkolaidan kipu eli juoksijan polvi, mikä taas usein johtuu liian yksipuolisesta ja toistuvasta rasituksesta kuten pitkien matkojen toistuvasta juoksemisesta.

Povikipujen taustalla voi myös olla puutteellinen nilkan lihastuki esim. nyrjähdysvamman riittämättömän kuntoutuksen jälkitilana.

- Penikka tauti eli säären lihasaitio-ongelmat

Äkillinen kuormituksen lisääminen tai liian yksipuolinen kuormitus pitkään jatkuessaan saa aikaan ylirasitustilan, jossa lihasten palautumiskyky on ylittynyt. Hoitona toimii rentouttavan käsittelyn lisäksi usein nivelten liikelaajuuksien palauttamiseen tähtäävä hoito yhdistettynä vahvistaviin harjoitteisiin.

- Akillesjänteen kipu ja tulehdus

Akillesjänteen tulehduksen ja kivun taustalla on useimmiten lyhentyneet tai heikot pohjelihakset sekä liian nopeasti lisätty kuormitus.

- Plantaarifaskiitti, jalkapohjan kalvon tulehdus ja kiputila

Taustalla on usein madaltunut jalkaholvi, joka aiheuttaa jalkapohjan kalvon kuormituksen siirtymisen lähes kokonaan kiinnityskohtaansa kantapään etupuolelle jalkapohjaan. Hoitona on alkuun kivun saaminen hallintaan ja pitkällä tähtäimellä jalkaterän lihasten vahvistaminen.

Leukanivel ja purentalihakset

- Päänsäryt

Purentalihasten ongelmat aiheuttavat ison osan päänsäryistä ja ilmenevät usein yhdessä kallonpohjan ongelmien kanssa. Yhteinen nimittäjä on usein liiallinen stressi, joka voi johtaa lihasten jännittymiseen.

- Bruksismi eli hampaiden narskuttelu tai yhteen pureminen nukkuessa

Bruksismin aiheuttajana on usein leukanivelen toiminnan häiriö tai purentalihakset sekä liiallinen stressi. Rentouttavan käsittelyn lisäksi vahvistavista harjoitteista on usein hyötyä.